Motocykel kedysi a dnes
Ste zvedavý, aký starý je vlastne motocykel? Ako jazdili na motocykloch dámy v komplikovaných dobových toaletách? Pozrite sa dnes na chvíľku spoločne s nami prostredníctvom starých tlačí nášho Oddelenia historických fondov a bibliografie do histórie motocyklistiky. A ak vašu zvedavosť neuspokojí toto krátke rozprávanie, pokojne si k nám príďte prečítať knihu z roku 1904 s bohatým dobovým fotografickým materiálom od Karla Plezla s príznačným názvom „Motocykl“, ktorá inšpirovala tento článok.
S príchodom priaznivejšieho počasia sa mnohí z nás nepochybne vrátia k rozličným vonkajším aktivitám. Okrem záhradkárov, športovcov, osobitne cyklistov, a turistov si tradične na svoje určite prídu aj motoristi, predovšetkým motocyklisti. Možno vás prekvapí, že od vynálezu motorizovaného bicykla uplynulo už 160 rokov. Prvý „motocykel“, samozrejme, zďaleka nedosahoval parametre tých súčasných, po cestách sa „rútil“ maximálnou rýchlosťou 12 km/h (po rokoch experimentov však údajne dokonca až 64!) a nevyznačoval sa ani príliš veľkým pohodlím, keďže to bol jednoducho velocipéd na parný pohon. Na svojich vlastných verziách motocyklov pracovalo v druhej polovici 19. storočia niekoľko nezávislých vynálezcov súčasne (hlavne výrobcovia bicyklov) a postupne ich zdokonaľovali až do podoby, v ktorej sa z nich stal masovo využívaný dopravný prostriedok.
V Rakúsko-Uhorsku a potom v Československu pôsobilo tiež niekoľko firiem, ktoré sa špecializovali na výrobu motocyklov výbornej kvality, napríklad závod Viléma Michla, z ktorého roku 1902 vzišiel prvý prototyp slávneho motocyklu Orion. Michlova firma ho vyrábala v niekoľkých typoch a jeden z nich bol špeciálne cielený pre dámy, keďže umožňoval jazdu v sukni, podobne ako vtedajšie dámske jazdecké sedlo.
Ani elektrické motocykle (a elektrobicykle) nie sú najnovším vynálezom. Ich história sa začala písať už v septembri 1895 v americkom Ohiu, keď si elektrifikovaný bicykel nechali patentovať dvaja od seba nezávislí vynálezcovia. Prototyp elektrického motocykla bol vyrobený v roku 1919, pričom batériu uložili pod sedadlo sajdkáry.
Prví výrobcovia motocyklov sa snažili uviesť bicykle do samostatného chodu s cieľom umožniť ľuďom rýchlu prepravu bez námahy a zachovať pri tom zážitok z jazdy aj skladné rozmery a nízku váhu dopravného prostriedku. Dnes sa ich vízia iste aspoň sčasti naplnila v podobe moderných elektrobicyklov. Nech už ste fanúšikom motocyklov, elektorbicyklov, obyčajných bicyklov či tejto preprave neholdujete vôbec, prajeme vám, aby ste sa vždy a všade, napríklad aj do našej knižnice, dopravili hlavne šťastne a bezpečne.
Ida Girašková