Systembolaget

Typické švédske slová 4 (Systembolaget, Loppis)

V minulej časti sme hovorili o švédskom sviatku MIDSOMMAR a takisto sme spomínali SNAPSVISOR, teda piesne, ktoré sa spievajú spoločne s prípitkom na oslavách. Dnes budeme v tejto téme tak trocha pokračovať. Iste viete, že s alkoholom je to v Škandinávii celkom zaujímavé. Nemožno ho kúpiť bežne v obchode ako u nás, ale len v špeciálnych obchodoch na to určených. Tieto obchody majú aj svoj názov. Vo Švédsku SYSTEMBOLAGET, v Nórsku VINMONOPOLET alebo na Islande VÍNBÚðIN. Výnimkou je Dánsko, kde sú alkoholické nápoje bežne dostupné v supermarketoch.

SYSTEMBOLAGET
Švédsky SYSTEMBOLAGET, podobne ako aj ostatné vyššie spomínané obchody, je štátna monopolná firma, ktorá ako jediná môže alkohol predávať a tento predaj je značne regulovaný. Navyše obchody majú presne určené otváracie hodiny, cez víkend dokonca oveľa kratšie ako počas týždňa. Napríklad na Islande sú otvorené len päť hodín denne. Čo je veľmi zaujímavé, je fakt, že Systembolaget nerobí žiadnu reklamu na produkty, ktoré predáva, a takisto sa vám v tomto obchode nikdy nestane, že by vám personál ponúkal niečo navyše.

Na záver možno povedať, že Systembolaget je takým typickým švédskym kompromisom. Dostatočne spokojné sú obe strany. Aj tí, ktorí si radi kúpia fľašu vína ku večeri, ale aj tí, ktorí bojujú za menšiu spotrebu alkoholu vo Švédsku.

LOPPIS
LOPPIS je skráteným tvarom švédskeho slova LOPPMARKNAD, a znamená blšák alebo blší trh. Blšáky sú vo Švédsku nesmierne populárne. Patria ku obľúbeným víkendovým a outdoorovým aktivitám. Mnohí Švédi si nevedia predstaviť víkend bez blšieho trhu a zároveň stretnutia s priateľmi alebo susedmi. LOPPIS sa totiž najčastejšie konajú ako komunitné podujatia susedov. No zároveň existujú veľmi zaujímavé miesta, hlavne na vidieku, ktoré sú pomerne známe, a Švédi ich veľmi radi navštevujú. Sú to blšáky, ktoré sa nachádzajú v starších hospodárskych budovách alebo na povalách starších budov, kde môžete nájsť rôzne poklady.

V rámci týchto LOPPIS sa konajú často aj lokálne trhy, takže človek sa tam môže zároveň výborne najesť alebo si dať kávu a niečo sladké pod zub. A prečo sú ešte také populárne? Švédi obľubujú udržateľnosť, či sa to už týka módy alebo interiéru, a samozrejme ich poteší aj fakt, že môžu niečo ušetriť a zároveň si zaobstarať nejaký skvelý kus nábytku, oblečenia alebo nejakú dobrú knihu.

Kristína Naďová